پردیس شهید ایزد پناه یاسوج

هفته پژوهش بر جویندگان دانایی و آگاهی مبارک باد!

 

 

 

پ‍‍‍‍ژوهش عبارت است ا ز تجزیه و تحلیل و ثبت عینی و سیستماتیک مشاهدات کنترل شده که ممکن است به پرورانیدن قوانین کلی، اصول و یا نظریه هایی بیانجامد و به پیش بینی و یا احتمالاً کنترل نهایی رویدادها منتج شود. همچنین پ‍ژوهش را کاربرد روش علمی برای حل یک مسئله تعریف کرده اند. 

یک طبقه بندی کلی پژوهش ها را از نظر چیستی به پژوهش کمی و کیفی تقسیم بندی می کند. پژوهش کمی بیشتر بر نتایج آماری ارائه شده به وسیله اعداد تکیهدارد در حالی که در پژوهش کیفی بر توصیف های روایتی و تشریحی تاکید می شود.

در طبقه بندی دیگری می توان پژوهشها را از نظر هدف به بنیادی، کاربردی و پژوهش در عمل (اقدام پژوهی) تقسیم نمود. پژوهش بنیادی پژوهشی است که در آن پژوهشگر تحت تاثیر فطرت جستجوگر خویش به تلاش علمی می پردازد تا از نادانسته های بشری بکاهد و به دایره دانسته های انسان بیفزاید. این نوع پژوهش ارضا کننده میل به دانستن است. بسیاری از نظریه های علمی محصول این گونه پژوهشهاست.

پژوهش کاربردی پژوهشی است که در آن پژوهشگر به دنبال دستیابی به اطلاعاتی است که در موقعیت های علمی بتوان از آنها استفاده نمود یا به وسیله آنها مشکلی را حل کرد یا راه حل مسئله ای را به دست آورد. پژوهش پیرامون بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی یا بررسی تاثیر آمپی سیلین بر یک باکتری خاص و یا بررسی دیدگاه اسلام پیرامون بانک، بیمه و ریا به منظور تدوین سیستم بانکی اسلامی نمونه هایی از پژوهش های کاربردی هستند.  

پژوهش در عمل پژوهشی است که در آن پژوهشگر به دنبال دست یابی به یافته هایی است که بتوان به سرعت از آن در سطح محدودی استفاده نمود و مشکلات مقطعی را حل کرد. مانند بررسی دیدگاه ساکنان محله ای خاص نسبت به کالابرگی شدن شیر و یا بررسی علل شیوع سرقت در یک دبیرستان خاص. در این پژوهش پژوهشگر در پی تعمیم یافته های پژوهش به جوامع بزرگتر نیست.