پردیس شهید ایزد پناه یاسوج

برگزاری همایش بزرگ کارورزی در دانشگاه فرهنگیان

همایش بزرگ کارورزی با حضور خانم دکتر احمدی مشاور سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور و دکتر نظری سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان ، حاج زارع پور مدیرکل آموزش و پرورش استان، معاونین، مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد و معاونین، مدیران، معاونین و معلمین راهنمای مدارس مجری درس کارورزی در سالن اجتماعات شهید ایزدپناه برگزار گردید.

در این برنامه ابتدا دکتر نظری ضمن تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم بیان کردند که امروز شاهد یک رخداد موفقیت آمیز و یک رخداد تلخ هستیم. رخداد موفقیت آمیز، حضور خانم دکتر احمدی به عنوان یک متخصص تعلیم و تربیت، یک استاد فرزانه و یک شخصیت ارزشمند که تمام زوایای آموزش و پرورش را تجربه کرده در دانشگاه فرهنگیان استان می باشیم، و رخداد تلخ، درگذشت دکتر غلامحسین شکوهی می باشد، عزیزی که ارزش و اعتباری برای عرصه تعلیم و تربیت بود و همچنان بعد از گذشت بیش از 30 سال از مقالات و تحقیقات ایشان کسی نتوانسته عرصه تعلیم و تربیت را اینگونه توصیف کند. بنابراین به جامعه فرهنگی درگذشت این استاد فرزانه را تسلیت عرض می کنم.

مدیریت استانی دانشگاه فرهنگیان در ادامه صحبت های خود به سند تحول بنیادین اشاره کردند که در چشم انداز، راهکار 11-8 و اهداف عملیاتی به صراحت از برنامه کارورزی نام برده شده که این نشان دهنده اهمیت درس کارورزی می باشد در واقع این موتور محرکه ای می باشد که می تواند سکون و رخوت کلاس های درس را به حرکت درآورد. در پایان دکتر نظری با اشاره به این که اگر کمبودی در این زمینه وجود دارد به خاطر عدم تعهد و یا بی تفاوتی معلمان و دانشجو معلمان نیست بلکه دانش لازم برای این امر وجود ندارد و لازمه این امر ارتباط دو طرفه بین سازمان مرکزی و معلمان می باشد که امیدواریم بتوانیم حداقل هر دو ماه یکبار از اساتید سازمان مرکزی برای این امر استفاده کنیم.

در ادامه خانم دکتر احمدی در صحبت هایی کارورزی را پروژه مشترک دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش خواندند و بر انجام دادن به موقع و درست وظایف برای رسیدن به اهداف مورد نظر تاکید کردند. مشاوره سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور در دو بخش به نکاتی در خصوص برنامه کارورزی اشاره کردند:

نخست چرایی و چگونگی برنامه کارورزی و دوم برنامه پیش رو برای این امر.

در بخش نخست ایشان با اشاره به تغییرات و تحولات آموزشی از سال 1950 تا 2016 بر تغییر رویکرد آموزشی از آموزش فنون و تکنیک  به بررسی مدل های آزمایشی اشاره کردند و گفتند در دهه 50 چون باید نیروی کاری تربیت می شد که بتواند نقش مثبتی در صنایع داشته باشد بر فراهم کردن بستری که تکنیک و فنونی را به کودکان آموزش دهد تاکید می شد اما متناسب با تغییر و تحولات اجتماعی و فرهنگی، ناکافی بودن رویکرد قبلی ثابت شد و بر مدل های آزمایشی تاکید شد.

مشاور دکتر مهرمحمدی با اشاره به تحقیق اتحادیه اروپا در سال 2008 گفتند در این تحقیق بر چهار دسته تواتنمندی که صاحبنظران بر آن تاکید داشتند اشاره شد:

نخست: توانایی حل مسائلی که برای حل آنان نیازی به تولید اطلاعات جدید نمی باشد.

دوم: توانایی حل مسایلی که برای حل آنان نیاز به تولید اطلاعات جدید هستیم.

سوم: توانایی حل مسئله با دانش تلفیقی می باشد.

چهارم: باید مسایلی طرح شوند که سایر متخصصان برای حل آنان گرد هم آیند.

از این رو با توجه به اینکه درصد ناچیزی از دانشجو معلمان ما واجد این ویژگی ها می باشند، دانشگاه فرهنگیان در نظر دارد علاوه بر تعلیم فنون و تکنیک، بر تربیت معلم فکور تاکید دارد.

دکتر احمدی در بخش دوم و پایانی صحبت های خود از برنامه پیش روی دانشگاه فرهنگیان بر راه اندازی مدارس ضمیمه ای دانشگاه فرهنگیان در آینده ای نزدیک خبر داد.

در این برنامه آقای فاتحی معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان، آقای دکتر پایا رئیس گروه کارورزی و نمایندگان مدیران مدارس دخترانه و پسرانه به ارائه گزارشی در خصوص کارورزی پرداختند و در پایان با اهداء لوح تقدیر از آنان تجلیل به عمل آمد.

منبع خبر: امور آموزشی