پردیس شهید ایزد پناه یاسوج

آیین تکریم، تجلیل و معارفه مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد

این برنامه در تاریخ چهارشنبه 20 بهمن ماه سال جاری با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن اجتماعات پردیس شهید ایزدپناه برگزار گردید. در ابتدای این برنامه حاج آقا دهسار در صحبت های کوتاهی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، به حضار خیرمقدم گفتند. سپس دکتر کریمی مدیرکل سیاسی و انتخاباتی استاندار در صحبت هایی دیر رس ترین میوه خلقت را درخت فرهنگ دانستند و دلیل آن را هم بنیادی و زیربنایی بودن فرهنگ بیان کردند که از این رو زمان طولانی نیازمند می باشد تا افراد را به مقصد برساند. دکتر کریمی خروجی دانشگاه فرهنگیان را افرادی فرهیخته، متخصص و مجرب معرفی کردند که راه را برای توسعه ایران همراه می سازند و این افراد باید روحیه پرسشگری، اندیشیدن و حرکت را به بهترین وجه ممکن در اینجا کسب نمایند.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان نیز در صحبت هایی ارتقا و اعتلای شایستگی های عمومی و اختصاصی و حرفه ای منابع انسانی و ایجاد تحول و نوآوری در نظام تعلیم و تربیت معلم کشور را از اهداف دانشگاه فرهنگیان بیان کردند. ایشان امانت، تکلیف و خدمت به خلق را از ویژگی مدیریت در اسلام خواند. حاج زارع پور در پایان با تقدیر از زحمات دکتر نظری به آقای دکتر هاشمی تبریک گفتند.

در ادامه این برنامه، دکتر خسرو نظری مدیریت سابق امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان صحبت های خود را با شعری از شاعر جوان امید مجد آغاز کرد که سوره مبارکه حمد را به زبان نظم سروده بود:

 سرآغاز گفتار نام خداست

که رحمتگر و مهربان خلق راست

 ستایش بود ویژه کردگار


    که بر عالمین است پروردگار


    که بخشنده و مهربان است نیز


    بود صاحب عرصه رستخیز


    تو را می پرستیم تنها و بس


    نداریم یاور به غیر توکس


    بشو هادی ما به راه درست


    ره آن که منعم ز نعمات توست


    نه آنان که خشمت برایشان رواست


    نه آن ها که هستند گمره ز راست

ایشان ضمن گرامی داشت دهه فجر و یاد امام راحل و آرزوی طول عمر با برکت برای مقام معظم رهبری برای دولت تدبیر و امید آرزوی موفقیت در عرصه های داخلی و خارجی را داشتند. دکتر نظری بیان کردند قصد ارائه گزارش کار ندارم و چرا که هدف ما از اجرای برنامه های مختلف این بود که نشان دهیم دانشگاه ما به این ظرفیت و توانمندی رسیده و افرادی هستند که از این پس بتوانند برنامه های راهبردی دانشگاه را ادامه دهند.

مدیرکل امور برنامه ریزی، رفاه و خدمات دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ناشناخته بودن این دانشگاه در عرصه های گوناگون افزودند: تلاش کردیم در این مدت یکسال با اقدامات متنوع، بخشی از قابلیت های دانشگاه را به جامعه معرفی کنیم.


ایشان در ادامه با اشاره به آماری و نقش و جایگاه دانشگاه بویژه دانشگاه فرهنگیان پرداختند و افزودند:

1 درصد جمعیت جهان را ایران در اختیار دارد و جمعیت جهان هفت و نیم میلیارد می باشد و 80 میلیون جمعیت ایران می باشد، در مقابل 1 درصد جمعیت جهان هفت و نیم درصد منابع خدادادی جهان در اختیار ماست. شامل: اب خاک منابع زیرزمینی سنگ و اورانیوم طلا مس و غیره و ذالک. خداوند متعال بر ما منت گذاشته هفت و نیم برابر سهم جمعیتی منابع در اختیار ما قرار داده. در مقابل این موهبت الهی ما تنها 5/ درصد تولید جهانی را به خود اختصاص دادیم. اگر بخواهیم به اندازه سهم جمعیتی تولید داشته باشیم باید تولید خود را 2برابر کنیم.  ممکن است در جهان دیگر مورد مواخذه خداوند قرار بگیریم که شما باید به اندازه سهم منابع در اختیار تولید می داشتید اما به اندازه سهم جمعیتی تولید داشتید.  هدف خیلی بزرگ است تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی ناظر به همین موضوع است. زمانی که سند چشم انداز را تدوین می کردند اگر ایران سالانه 8/5 درصد رشد اقتصادی داشته باشد در افق 1404 در طول 4 برنامه 5 ساله پس از 20 سال به افق تبیین شده دسترسی پیدا کند. در هیچیک از این سال ها به علت مشکلات عدم مدیریت صحیح اقتصادی نتوانستیم به این سطح نایل شویم. کما اینکه در بعضی از سالها منفی 3/5 1/5 ، 5  درصد را هم تحربه کردیم. مثبت نبود منفی بود. از افتخارات دولت تدبیر و امید در سال اول حضور رشد اقتصادی را به صفر درصد رساند.

حال در چنین شرایطی اگر بخواهیم به اندازه سهم جمعیتی در تولید جهان سهیم شویم این تولید را باید به دو برابر رساند.

کار عظیمی است. پس چکار باید کرد؟؟؟

در بین استراتژی ها رشد و توسعه دو گروه استراتژی داریم

1- استراتژی های متوازن

2- نامتوازن

استراتژی های متوازن در هر کشوری مستلزم توجه به همه بخش های صنعت خدمات کشاورزی مسکن و ... به علت ارتباط درونی هیچ کشوری نمی تواند  به رشد و توسعه دست یابد مگر اینکه در یک رشد هماهنگ همه این موارد را با هم مدیریت نماید.

در مقابل استراتژی های نامتوازن می گویند به علت اینکه اعتبارات سرمایه و منابع مالی محدود است توزیع این اعتبارات بین بخش های مختلف گاهی دریایی به عمق یک سانتیمتر ایجاد می کند که نمی توان در ان شنا کرد. یا قایقرانی کرد و کشتی حرکت کرد و..

لذا به جای توزیع منابع محدود بین بخش های مختلف متنوع و متعدد که تحرک جدی ایجاد نکند. باید متمرکز کنیم در یک بخش محوری تا با ایجاد تحرک در ان بخش سایر بخش ها را مانند لوکوموتیو به دنبال خود بکشد.

این بخش محور است. اینکه کدام بخش محور باشد محل بحث است. در ادبیات توسعه بعضی بخش صنعت کساورزی و قس علی هذا.

نکته دیگر ارتباط بخش محور و ارتباط ارگانیکی با سایر بخش هاست.

ارتباط پیشین و پسین بخش محور با سایر بخش هاست. شبکه ارتباطی قوی بین بخشی لازم است. مهم نیست کدام بخش محور باشد این استدلالات خاص خودش را دارد اما عامل مهمی که باید تکنولوژی سرمایه ها زمین و .... را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب عزیمت دهد منابع انسانی است.  اگر منابع انسانی متخصص و متعهد در اختیار نباشد به جای 7درصد اگر 70 درصد هم در اختیار داشته باشد راه به جایی نخواهد برد.

اذعان دارند که بخش تربیت نیروی متخصص منابع انسانی است. ارزش افزوده منابع انسانی هیچکدام از بخش ها به اندازه ارزش افزوده دستگاه هایی که سهمی در تربیت و اموزش منابع انسانی دارند مهم نیست. اگر این قرضیه را بپذیریم پش دانشگاه ها در جایگاه اول قرار می گیرند. دانشگاه به عنوان مهد تربیت نیروی انسانی متخصص جایگاه پیدا می کنند. دانشگاه است که کیفیت نیروی انسانی را در ابعاد سیاسی اقتصادی اجتماعی فرهنگی و ... را رقم می زند. اگر این فرض را بپذیریم در بین دانشگاه های کشور دانشگاه فرهنگیان از موقعیت ممتاز مضاعف و ویژه ای برخوردار است. چرا؟

در پرانتز اماری ارایه دهم. مجموعه دانشجویان دانشگاه های کشور شامل ازاد پیام نور و دولتی و... 3800000 است که تحت تاثیر کنش ها اساتید و برنامه ها و .... است.  درحالی که وزارت اموزش و پرورش دارای جمعیت 13میلیونی دانش اموزان را تحت تاثیر برنامه های خود دارد.

کیفیت ورودی های ما را آموزش و پرورش رقم می زند. نمی توان گفت انچه در محدوده ناهنحاری ها می بینیم محصول آموزش و پرورش است.

تحلیل ساده لوحانه ای است اگر همه مسایل را متوجه آموزش و پرورش کنیم. عوامل متعددی مانند فضای مجازی و .... ایفای نقش می کنند. با این وجود نقش آموزش و پرورش بی بدیل است. آموزش و پرورش است که اگر خوب به ایفای نقش بپردازد می تواند درب زندان ها را ببندد. آموزش و پرورش با این حجم دانش اموز جایگاه ویژه ای دارد. چه کسی مسولیت تامین و تربیت نیروی انسانی ما را عهده دار است؟؟؟ دانشگاه فرهنگیان. مجموعه تصمیمات صف و ستاد در طول 4 سال جهت فکری 30  سال دانش اموخته ما تعریف می کند.

دانش اموختگان 30 سال روی دانش اموزان اثرگزاری می کنند.

اگر 70000 نفر دانشجو داشته باشیم چنانچه تنها 5درصد به علت بی تدبیری نتوانند وارد مدارس شوند. سالی 1250 .که تا 30 سال این چرخه تخریب در ابعاد مختلف ادامه خواهد یافت و این خسارت غیر قابل جبرانی می باشد. از این رو است که مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان را خیلی مهم توصیف کردند و بر ساخته شدن شخصیت معلمی در این دانشگاه تاکید کردند. ایشان در پایان برای آقای دکتر هاشمی آرزوی توفیق نمودند.

 

در ادامه برنامه دکتر تاجیک اسماعیلی ضمن گرامی داشت دهه فجر، دانشگاه فرهنگیان را دانشگاهی استراتژیک و مهمی دانستند و اهمیت آن را در تحقق و اجرایی کردن ماموریت آن دانستند. قائم مقام سازمان مرکزی خروجی دانشگاه در مهمترین بخش جامعه یعنی تربیت نسل آتی جامعه مشغول به کار می باشد و این نشان دهنده اهمیت دانشگاه است، ایشان از تربیت معلم به عنوان هدف عالیه دانشگاه یاد کردند و افزودند: واحدهای استانی به عنوان یکی از مقدمات اجرایی شدن و هماهنگی و برنامه ریزی می باشد. قائم مقام سازمان مرکزی در خصوص استقرار واحدهای استانی در استان کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کردند: واحد استانی بخاطر اختلاف نظر در نحوه اجرایی شدن با تاخیرهایی مواجه شد که نهایتا قرعه فال با اصرار و خواهش سازمان مرکزی به جناب آقای دکتر نظری رسید که جا دارد به فرموده دکتر مهرمحمدی به گونه ای ویژه از زحمات شبانه روزی ایشان تجلیل به عمل آید. دکتر تاجیک اسماعیلی در پایان به دکتر هاشمی تبریک و برای ایشان آرزوی موفقیت نمودند.

پایان بخش آیین تکریم و معارفه سخنرانی دکتر هاشمی ، مدیریت جدید امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان بود.
دکتر هاشمی در ابتدا با تبریک دهه فجر به بیان نقش و اهمیت معلم در آموزش و ساختن جامعه پرداختند و با اشاره به جمله داگلاس نورث وجود روحیه پرسشگری و نشاط در مدارس و دبیرستان ها را نشان دهنده سطح پیشرفت جامعه دانستند و رسالت دانشگاه فرهنگیان را تربیت معلم و ساختن جامعه معرفی کردند. ایشان با اشاره به اینکه داوطلبان کنکور بعد از رشته های پرشکی، دندان پزشکی و داروسازی دانشگاه فرهنگیان را انتخاب می کنند ابراز امیدواری کردند با وجود این پتانسیل بتوانیم نسل مناسبی را پرورش دهیم.

مدیریت جدید امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات جناب آقای دکتر نظری برنامه های خود را به این شرح بیان کردند:


1- در بعد آموزشی:


ایجاد ملاک و معیار برای جذب اساتید حق التدریس و هیئت علمی

ارتقای کارگاه ها و آزمایشگاه ها

ایجاد فضای فیزیکی برای اساتید در قالب دپارتمان های مشخص

برگزاری سمینارهای علمی با حضور اساتید برتر

ایجاد پایگاه داده ها برای برخورداری اساتید از تحقیقات روز دنیا

ایجاد خدمات IT در وب سایت مدیریت و پردیس ها

فراهم کردن شرایطی برای رقابت دانشجویان با سایر دانشگاه های ممتاز

فعال کردن انجمن های علمی

2- در بعد فرهنگی:


برگزاری کرسی های آزاداندیشی

برگزاری اردوهای فرهنگی، مذهبی

 

3- رفاهی:

ایجاد مجتمع خوابگاهی برای صرفه جویی در هزینه ها

ایجاد اتوماسیون تغذیه

ایشان در پایان از حسن اعتماد سازمان مرکزی، استانداری و نمایندگان استان در مجلس تقدیر و تشکر نمودند.

منبع خبر: روابط عمومی